De kernwaarden van Semantica zijn samengevat in de afkorting OBER. Een ober is iemand die anderen bedient of helpt. Dat klopt ook wel, alleen is OBER bij ons een afkorting die staat voor Open, Blij, Eerlijk en Respectvol. Eén winst wat deze OBER ons al brengt, is het feit dat anderen ons behandelen zoals wij hen behandelen. Wij zijn geen echte obers, maar IT professionals. En de moeilijkheid is dat deze kernwaarden zo logisch klinken, dat je ze bijna zou vergeten. Ik wil ze graag delen met jou, zodat je ook beter en gelukkiger kunt worden in je werk. Hier zijn enkele voorbeelden van hoe jij ook de OBER waarden kunt toepassen.

Open

Open staan voor de mening, ervaring en visie van anderen.

Als je open staat voor de mening van anderen en je ervoor interesseert, krijg je prettige interacties die ook tot resultaten leiden. Of je nu de ander overtuigt of overtuigd wordt, met feiten of met emoties, het is de band met elkaar die telt. Het open staan voor ervaringen van anderen is ook een mooie manier om te leren. Sta ervoor open en pluk de vruchten van de levens- en werkervaringen van anderen. Door te leren van het verleden, beslis je beter over de toekomst en kun je anderen beter helpen. Stel je eens voor hoeveel ervaringen jouw team bij elkaar opgeteld heeft?

Blij

Positiviteit wint, altijd.

Als jij blij bent, zijn je teamleden blij en je klanten ook. Als jij positieve interacties aangaat, kun je ze ook terug verwachten. Successen vieren is bijvoorbeeld zo’n middel om blij van te worden. Successen van jezelf en anderen. Het hardop zeggen wat je succesvol hebt afgerond of opgelost zorgt voor trots en een blij gevoel. Het zorgt voor een positieve manier van kijken naar dingen. Wat kan er wel in plaats van niet? Andere mensen blij maken begint bij je af te vragen waar ze blij van worden. Willen ze niets opgelegd krijgen, doe dat dan ook niet. Als er iets mis is, kijk dan wat jij kan doen. Je zal zien dat je gaat genieten van het blij maken van anderen.

Eerlijk

Het is zoals het is en je bent zoals je bent

Eerlijkheid zorgt ervoor dat anderen precies weten wat ze aan je hebben en je kunnen vertrouwen. Eerlijkheid over wat je kan en niet kan, of over wanneer je iets af hebt. Eerlijkheid over je intenties. Met jouw transparantie beïnvloed je de cultuur van jouw team of organisatie. Andere mensen worden ook steeds transparanter naar jou. Het maakt het werken met elkaar ook wel lekker duidelijk. Een eerlijk team is heel efficiënt, het is namelijk eerlijk over verwachtingen, capaciteiten en fouten. En wie wil er nou geen efficiënt team?

Respectvol

Alles mag, als je iedereen maar in zijn of haar waarde laat

Niemand is gelijk, dat is een simpel feit. Maar iedereen gelijkwaardig behandelen is een keuze. Je teamleden, je manager, je klanten, je hebt met veel verschillende mensen te maken. Mensen met andere talenten, ideeën, wensen en achtergronden, die jij prettig vindt of niet, maar waar je geen invloed op hebt. Waar je wel invloed is hoe jij ermee omgaat. Breng je boodschap dan ook altijd met respect. Want dat verdient iedereen. Het zorgt er daarbij ook voor dat mensen respect krijgen voor jou, het is een wisselwerking. En bedenk eens hoe je juist gebruik kunt maken van deze verschillen of van elkaar kunt leren. “A team is the sum of it’s parts”, oftewel samen bereik je meer. Het begint natuurlijk met het respecteren van jezelf.

Ben jij iemand die anderen iets brengt of wil jij dat anderen jou iets brengen? Het goede nieuws is dat je niet hoeft te kiezen. Als je maar kiest voor waar jij invloed op hebt en OBER elke dag een beetje toepast, dan ben je goed bezig!

#dagvandeeerlijkheid

Over Tanja Tanja

Tanja is een mensen-mens. Zij zorgt ervoor dat mensen zich op hun gemak voelen. Ze luistert, activeert op een positieve manier en daagt je uit jezelf te blijven ontwikkelen. Kortom: Tanja zorgt voor happy people.

Vragen of opmerkingen zijn welkom. Bel of mail Tanja.