Agile: Demo's en de val van bulletpoints

Sprint demo's kunnen veel waarde opleveren. Maar teveel demo's vallen ten prooi aan bulletpoint monster

Agile: Demo's en de val van bulletpoints
Photo by Product School / Unsplash

De sprintdemo: één van de ‘belangrijkste’ rituelen binnen (Scrum) Agile trajecten. Helaas is het mijn ervaring dat de demo veel te vaak ineffectief is. Dat de demo zijn doel voorbij schiet. Dat het een dogma is geworden. Een moetje omdat het moet! Demo's zijn te vaak, in de lijn van huizenporno op Funda, of ‘car porn’ op autowebsites, een vorm van bulletpointporno! En dat is zonde, want ondanks alles geloof ik dat de sprintdemo ontzettend veel waarde KAN hebben. Maar dan moet er wel kritisch worden gekeken naar wat het doel is!

Een provocerende demo... nstratie

Een aantal jaar geleden presenteerde ik, zoals bij iedere sprintwissel, de demo van mijn scrum team. Het was een driewekelijks ritueel waarin een uurtje beschikbaar was en zes teams een presentatie gaven. Eén ding was dit keer anders: “mijn” demo was geen normale demo… Ik presenteerde geen nieuwe features. Er was geen live demonstratie van toffe nieuwe functionaliteiten. Dit keer waren het de frustraties van mijn team die en-plein-public geuit werden. Vijf zwarte slides met een statement. Vijf vrijwel lege slides waarin ik de pijnpunten van het Scrum / Agile werken in een watervalomgeving illustreerde. Vijf slides die “dogma’s” aan de kaak stelden en het denken in ‘bulletpoints’ kraakten.

FIGHT FOR A BETTER TOMORROW. Global climate change strike - No Planet B - Global Climate Strike 09-20-2019
Photo by Markus Spiske / Unsplash

Na zes minuten zwarte slides was het stil in de zaal. Dit was niet wat gangbaar was. Toch had mijn betoog uiteindelijk effect, hoe beperkt dan ook. Misschien is een tirade niet de beste manier om een boodschap over te brengen. Maar ondanks alles, was het voor veel collega's een moment van bewustwording. Onze gezamenlijke demo’s werden in ieder geval leuker en informatiever. Er was meer focus op het verhaal: op de waarde voor gebruikers en business als geheel. Er kwam een rode draad in de demo's, meer focus. Alleen was er nog één stukje wat niet lukte. Het stuk feedback, de terugkoppeling vanuit de business, bleef lastig.

[De demo zou] een feestje om te vieren wat er is opgeleverd [moeten zijn]. Een moment waarin zowel terug- als vooruit wordt gekeken. Waar bruggen gebouwd worden en afstemming plaats vindt over wat er gaat komen.

Benut de mogelijkheden!

Nu een aantal jaar, een bak ervaring en vele gesprekken met (oud) collega’s en opdrachtgevers verder, kom ik terug bij het puntje van de sprintdemo. Want hoeveel is er nu anders? Vanuit tal van hoeken, zowel ontwikkel- als de businesskant, hoor ik nog steeds frustratie. Maar vooral ook over wat het KAN (en zou moeten) zijn: een feestje om te vieren wat er is opgeleverd. Een moment waarin zowel terug- als vooruit wordt gekeken. Waar bruggen gebouwd worden en afstemming plaatsvindt over wat er gaat komen. Kortom (in bulletpoints ;-)) :

  • het NUT van de oplevering duidelijk is
  • het WAAROM van (sommige) keuzes uitgelegd is
  • het WAT dit betekent voor gebruikers helder is
  • de GEBRUIKERS feedback geven op de nieuwe features
  • de ONTWIKKELAARS terugkoppelen waar risico's en kansen zitten
  • de STAKEHOLDERS doelen, eisen en wensen herijken
  • de WERELDEN van ontwikkelaars en business elkaar beter begrijpen

Het lijstje hierboven is ver van compleet, maar geeft wel een beeld wat een demo voor zowel de business als voor de ontwikkelaars kan betekenen. Het is het moment waar we kunnen zorgen dat wat gebouwd wordt, ook echt nuttig is. Waarop we elkaar complimenten kunnen geven over wat goed gaat, en tips kunnen geven voor de punten waar we kunnen verbeteren. Dus waarom wordt de kans al deze waardevolle punten te benutten zo vaak gemist? Waarom komen zoveel teams en demo's niet verder dan een lijstje Jira tickets? Kortom, waarom zitten zoveel teams en organisaties gevangen in het web van de bulletpointporno?

Op de bovenstaande vraag is niet één duidelijk antwoord. De belangrijkste beginstap is eens kritisch naar jezelf te kijken. Zijn jouw demo's een opsomming van bulletpoints? Zijn de eindgebruikers überhaupt aanwezig? Voor wie houd jij jouw sprint eigenlijk? En welke doelen wil je eigenlijk met de demo houden? Pas als je een antwoord hebt op die vragen, kan je een goede demo geven en gaat de demo waarde opleveren. Zo niet? Dan kan je beter dat uurtje werk gebruiken voor de normale werkzaamheden! Of om een "meme" te maken: