Hoe een interim software developer als laatste gekozen werd bij gym, maar nu altijd een opdracht heeft
Ik herinner mij nog Mirjam. Mirjam zat bij mij in de klas en werd altijd als laatste gekozen voor een team bij de gymles. Een foute en onpedagogische methode om teams samen te stellen. Maar het geeft wel weer hoe anderen over haar dachten. Nu is zij een succesvolle software developer, werkzaam als interim consultant. De meetbaarheid van haar succes zit in het feit dat ze nooit zonder opdracht zit. De ene is nog niet afgelopen of ze wordt alweer gekozen voor de volgende. Gekozen ja.... in een markt waarin dat niet vanzelfsprekend is.
Hoe word je niet gekozen bij gym?
Word je simpelweg niet gekozen voor gym, omdat je niet zo goed bent in sport? En wel gekozen voor opdrachten, omdat je wel goed bent in software maken? Er komt iets meer bij kijken. Laten we kijken naar het mechanisme van gekozen worden.
Kiezen doen we op basis van twee hoofdcriteria:
- vergroot jij de kans dat het team wint? (kennis/kunde/ervaring)
- vind ik je aardig/wil ik je in mijn team? (relatie)
Mirjam werd als laatste gekozen voor de teams bij gym, omdat het aan één van de twee ontbrak, volgens de andere kinderen. Mirjam was misschien geen ster in teamsporten of ze was geen BFF met de stoere jongens en meisjes van de klas.
Het risico is een neerwaartse spiraal: een deuk in je zelfvertrouwen en geen kans om je te ontwikkelen. Als haar carrière er zo uit zou zien, zou het niet heel best zijn.
Hoe word je wel gekozen voor een interim opdracht?
Interim werk, of freelance werk is ook als zitten op een bankje en wachten tot je gekozen wordt. Klinkt passief toch? Maar je kunt het keuzeproces beïnvloeden en misschien wel als eerste gekozen worden. Het draait allemaal om je imago.
Het imago dat je als interim software developer hebt, is cruciaal voor het aantrekken van nieuwe kansen. Creëer een positief imago door middel van consistent hoogwaardige opdrachten, goede communicatie en het opbouwen van sterke relaties met klanten en collega's. De ervaring die je hebt opgedaan als software developer is van onschatbare waarde. Klanten en opdrachtgevers zoeken professionals die bewezen succesvol hebben bijdragen aan projecten. Ervaring die je als succesvolle consultant kunt benadrukken, door jouw toegevoegde waarde in jouw vorige opdrachten te presenteren.
Wanneer je zichtbaar bent, vergroot je je kansen op succes. Het draait allemaal om het tonen van je expertise, het delen van je werk en het opbouwen van een sterke professionele reputatie. Door zichtbaar te zijn, trek je potentiële klanten en opdrachtgevers aan. Zo vergroot je je netwerk en mogelijkheden. Zichtbaarheid gaat daarom hand in hand met het creëren van waarde. Hoe meer mensen je kunnen zien en je werk kunnen ervaren, hoe groter de kans dat je opdrachten krijgt en succesvol wordt als interim consultant of freelancer. Vergroot je bereik en de mogelijkheid om jezelf te positioneren als een go-to persoon in jouw vakgebied. Wees niet het laatste kind op het bankje.
En om terug te komen op Mirjam, zij heeft haar kracht ontdekt en hoe ze die kan presenteren. Ze heeft een enorme drive, misschien juist wel door teleurstellingen, om goed werk te leveren, zichtbaar te zijn en relaties te koesteren.