Very Important Professional
"Ik geef mijn medewerkers al genoeg waardering, in de vorm van salaris", zegt een ondernemer tegen mij op een verjaardag.
Ik: grote ogen, slik...
Waardering is er om uit te spreken
Hoe vaak vertel jij je collega's dat je iets waardeert of dat je ze belangrijk vindt? Voorbeeld doet volgen, dus door er zelf mee te starten verander jij vandaag al de bedrijfscultuur, of op zijn minst je teamcultuur. Gewaardeerde collega's zijn gelukkiger, productiever, effectiever, dragen bij aan hogere klanttevredenheid en blijven langer verbonden met de organisatie. Dat lezen we wel eens vaker, omdat het nu eenmaal keer op keer uit onderzoeken komt. Maar het moet wel van nature in het DNA van de organisatie zitten, zowel bij directie als medewerkers. Want trucjes werken niet.
Het vergt een positieve mindset als basis. Met die mindset ben je geneigd om een positieve impact te maken. Bijvoorbeeld door complimenten te geven, waardering uit te spreken, aan te moedigen, te vragen hoe het gaat, dank je wel te zeggen, maar ook met respect kritiek te kunnen geven. Maar niet alleen met woorden, ook met een cadeau of attentie, door tijd en aandacht te geven of door iemand te helpen. Wanneer je de positieve mindset wil versterken, heb je te maken met twee rollen: de gever en de ontvanger. Welke impact maakt de omgeving op jou of jij op de omgeving en hoe word je daar bewuster van? Daar wilden wij iets mee.
VIPoints
En toen werd bij Semantica het idee geboren om VIPoints uit te delen. VIP staat voor Very Important Professional. Iedere medewerker kan iedere maand 100 VIPoints weggeven. In een keer of verdeeld over meerdere mensen. Aan het einde van het jaar is er een VIP winnaar. De winnaar ontvangt een bedrag om een VIParty uit te kiezen om samen met een VIPartner heen te gaan, bijvoorbeeld een vriend(in), collega of familielid. Niet dat het alleen om de winnaar draait, maar die wordt wel extra in het zonnetje gezet. Daarnaast mag de VIP zelf anderen in het zonnetje zetten door te kiezen voor een goed doel waar Semantica aan doneert. Je merkt het al, de afkorting VIP komt lekker veel terug, om het wat leuker te maken.
De Very Important Professional van 2021
Janne kwam uit de bus als collega met de meeste VIPoints over heel 2021 en mocht in 2022 een VIParty uitkiezen en voor hetzelfde bedrag een goed doel. Janne had een concerttour gepland, met drie concerten in een week waar hij met drie verschillende personen naartoe ging: van Stereolab, The Gathering en Electric Six o.a. in Paradiso en Patronaat. Geheel verzorgd, inclusief vervoer, diner en drankjes. Als goed doel koos Janne het KWF.
"In het kader van de VIP ben ik afgelopen week naar concerten geweest van enkele van mijn favoriete bands aller tijden. Dinsdag ben ik met mijn neef naar Paradiso afgereisd voor een optreden van Stereolab. Altijd geweldige sfeer in het mooie Paradiso, en ook fantastisch geluid. We hebben een heerlijke avond gehad, en zijn thuis nog tot diep in de nacht doorgegaan met muziek luisteren."
Meest uitgesproken redenen
Van te voren hebben we aangegeven dat de redenen om VIPpoints te geven heel breed mochten zijn. Heeft iemand je geholpen? Weet je dat iemand door een rotperiode gaat? Waardeer je een WOW-moment of wil je iemand feliciteren met zijn nieuwe klus, gekocht huis of behaalde mijlpaal?
Omdat we van voorpret houden, deelden we tussenstanden met iedereen inclusief welke redenen er zoal gegeven werden. Aan het einde van het jaar maakten we de balans op. Dit waren veel voorkomende redenen om VIPpoints te geven:
- het leveren van goed werk, helpen of uitleggen
- behulpzaamheid, betrokkenheid, blij maken van een klant
- voor het organiseren van een gezellig event
- verhuizing, jubileum, verjaardag, geboorte, voor het afronden van een cursus, maar ook opsteker-punten
- voor een fijne vibe geven op kantoor, de gezelligheid
- welkom-in-ons-project-punten
Diverse collega's kwamen dit jaar met goede vragen en leuke ideeën over de doorontwikkeling van het Semantica VIProgramma. Wie weet volgt binnenkort een hackaton.